Werkplaats & Onderhoud
“Pas op voor de valstrik: `Maak je geen zorgen, alle olien zijn hetzelfde'”, waarschuwt Fast Car Parts. Natuurlijk zegt de viscositeit iets over de motorolie, maar waar moet een motorolie nog meer aan voldoen?
Aanbod en geeft graag advies.
Smeren en koelen van de motor zijn slechts twee functies van motorolie. Het smeren voorkomt slijtage en verlaagt de wrijving. Dat is gunstig voor het brandstofverbruik. Olie moet ook vervuiling kunnen vasthouden. Die blijft dan uiteindelijk in het oliefilter achter en kan zo geen directe schade meer veroorzaken. Door de detergerende werking lossen vet en aan vet klevende stoffen op. Verder mag motorolie geen invloed hebben op afdichtingen en mag de olie niet gaan schuimen. Want dat gaat ten koste van de smering.
Verschil Low HTHS- en High HTHS-olie
Olden voor personenauto’s kunnen een lage of een hoge HTHS hebben, terwijl zware voertuigen altijd een hoge HTHS nodig hebben. HTHS is de afkorting van High Temperature High Shear. Dat is een parameter in de Europese specificaties. Die zegt lets over de viscositeit bij hoge temperatuur en hoge afschuifdrukken. Twee olien kunnen dezelfde viscositeit hebben maar een ongelijke HTHS. Low HTHS-viscositeit vermindert het brandstofverbruik, terwijl High HTHS-viscositeit een betere bescherniing tegen slijtage biedt.
Voorkom schade!
Low HTHS-olie in een motor die voor High HTHS ontworpen is, kan motorschade tot gevolg hebben. Andersom is minder problematisch, al zorgt dat wel voor een hoger brandstofverbruik. Uitlaatgasnabehandelingssystemen vereisen ook andere oliespecificaties. Een roetfilter kan reageren op chemische bestanddelen in de olie. Daarom ontwikkelden oliefabrikanten de zogenoemde low- en mid-SAPS olien. Dat zijn olien met een verminderde hoeveelheid metaalhoudende additieven, zoals fosfor en zwavel. De metaalhoudende additieven leiden tot afzettingen die niet geregenereerd worden.